Businesscoach Josiene Borgers in de StemPodcast: ‘Hoe het onderbewustzijn doorklinkt in je stem: magisch interessant’

Businesscoach Josiene Borgers in de StemPodcast: ‘Hoe het onderbewustzijn doorklinkt in je stem: magisch interessant’

Hard werken loont, weet businesscoach Josiene Borgers uit ervaring. Toch is dat maar een deel van haar verhaal. Want hard werken moet wel gepaard gaan met focus, structuur en consistentie. En je moet weten waarom je doet wat je doet. Wat, met andere woorden, je diepere drijfveren zijn, je missie. In de StemPodcast vertelt ze hoe haar eigen (onbewuste) drijfveren haar veel succes brachten (maar geen geluk), welke lessen ze daaruit trok en hoe ze haar klanten daar nu mee helpt. Interessant: zowel je gedrag als je stemklank wordt in belangrijke mate aangestuurd vanuit je onderbewustzijn.

•    Beluister de aflevering van de StemPodcast met Josiene Borgers op Spotify, of op andere platforms.

Als je weet wat jou onderscheidt, gaat je bedrijf vóór je werken

“Elke ondernemer die ik spreek, is begeisterd over wat-ie doet”, zegt Josiene. “Ze starten met heel veel energie en drive. En die eerste klanten komen dan altijd wel. Maar daarna … wordt het een soort van ‘moetje’. Want die energie die je in het begin had, ga je niet tien jaar volhouden. Je bent dan een ‘Toren van Pisa-bedrijf’ aan het bouwen. Het staat schuin. En het kost heel veel energie om die toren overeind te houden. Ik teken dan altijd een piramide. Die heeft een stevige basis. En die basis, dat ben jíj. Wat kom jij brengen? Wat is jouw bijdrage aan je klanten? Als je dat goed van jezelf weet, dan heb je jouw unieke en onderscheidende vermogen, je missie. Dan gaat je bedrijf vóór je werken.”

Minder je best doen

Hard werken is Josiene met de paplepel ingegoten. Ze bracht haar jeugd door in het Noord-Hollandse dorp Tuitjenhorn. Als je ergens naartoe wilde, moest je op de fiets. Door weer en wind. En wilde je iets leuks kopen, dan ging je daar eerst geld voor verdienen. Bij bollenkwekers bijvoorbeeld. Niet lullen, maar poetsen dus. Daaruit volgde een can do-mentaliteit die ze meenam naar de universiteit. Zeventig procent van de studenten haalde de master die Josiene op het oog had, niet. Voor haar dé reden om juist díé master te kiezen. Ook in de grote internationale bedrijven waar ze na haar afstuderen aan de slag ging, legde ze de lat altijd weer hoger. Dat brak haar op een gegeven moment op. Stress, pijn in haar lijf en hartkloppingen waren de waarschuwingen die Josiene via een NLP-opleiding op een ander spoor zetten. Een spoor van minder hard werken, minder je best doen, goed is goed genoeg. De pijn verdween en ze voelde ‘het’ weer stromen.

Verschrikkelijk

Toch was haar oude ‘het-kan-altijd-beter mindset’ niet verdwenen. Het leek na verloop van tijd zelfs weer meer grip op haar te krijgen. En toen gebeurde er iets verschrikkelijks. Josiene was dertien weken zwanger van haar eerste kind, toen ze het angstige gevoel kreeg dat het hartje niet meer klopte. Controle wees uit dat haar gevoel juist was. Maar in plaats van vérwerken koos ze voor dóórwerken. Want ja, die training die ze aan collega’s in Finland zou geven, die kon ze toch niet afzeggen? Kort voordat ze op het vliegtuig stapte – met een dood kindje in haar buik – knapte er iets. “Ik dacht: wat dóé ik hier?”

PMA: hoe het onderbewustzijn je gedrag stuurt

Dat besef was de opmaat voor een echte omslag. “Ik besloot te stoppen met werken en pas weer te gaan beginnen als ik zingeving en plezier zou voelen. Je kunt mij namelijk overal neerzetten en ik maak er wat van. Ik begrijp dingen gewoon heel snel en kan dingen ook goed vertalen voor andere mensen. Maar ík werd er niet gelukkig van.” Om zichzelf opnieuw uit te vinden, ging Josiene zich verdiepen in PMA: Progressive Mental Allignment. Deze coachingstechniek gaat er – simpel gezegd – vanuit dat veel van onze denkprocessen, overtuigingen, gedachten en gedragingen gestuurd worden door herinneringen die zijn opgeslagen in ons onderbewustzijn. En dat je dus vooral dáár moet zijn voor echte verandering. In Josiense’s geval: om de Streber in zichzelf te temmen. “Ik wilde gewoon weten hoe mijn brein werkt”, vat ze die zoektocht samen.

Je stem kan een goed resultaat blokkeren

Een mooier bruggetje naar stempoweren is niet denkbaar. De stem is een verklikker van het onderbewustzijn. Belemmerende overtuigingen die vaak al in je vroege jeugd hun oorsprong vinden, blijven doorklinken in je stem. Die volwassen vrouw die vaak zo zacht praat, durft eigenlijk nog steeds geen kleur te bekennen. Verstopt zich, als het ware. Zoals ze had gewild toen ze als meisje gepest werd. En die man die altijd zo duwend en gelijk-hebberig klinkt. Is hij zichzelf nog steeds aan het bewijzen? Zoals vroeger, toen hij als nakomertje in het gezin nooit serieus werd genomen? Zo kan je stem een goed resultaat blokkeren. Want mensen onthouden vooral het gevoel dat je ze geeft. En dat gevoel geef je mee met je klank. Door die belemmerende overtuiging of die bewijsdrang los te laten, ga je al snel anders klinken. Meer in je kracht, of juist meer in je zachtheid. Sowieso meer zoals je echt bent. Dan gaan mensen contact met je voelen en kun je ze raken, inspireren en overtuigen.

Heel snel praten, uit bewijsdrang

“Magisch interessant”, zegt Josiene daarover. “En ook herkenbaar. Tijdens een presentatie werd ik eens heel onzeker over een man in de zaal die heel nors keek. Ik dacht: ‘Het komt niet aan wat ik zeg’. Mijn reactie was dat ik nog meer kennis ging delen en heel snel ging praten. Uit bewijsdrang. Terwijl achteraf bleek dat-ie het helemaal fantastisch vond.”

Mensen die zichzelf zijn, vinden we aantrekkelijk

Gaat het bij stempoweren om weten waarom je klinkt zoals je klinkt. In Josiene’s coaching gaat het om weten waarom je doet wat je doet. Dus weten wat je missie is. Als dat duidelijk is, kun je blijvend en fundamenteel veranderen. “Als jij weet dat je harder gaat praten als je iets duidelijk wil maken, kun je een andere keuze maken. Dat vind ik mooi aan jouw methodiek van stempoweren. En dat is ook hoe ik werk: je wil snappen hoe dingen werken, waarom je doet wat je doet. Zodat je dat kan veranderen als dat nodig is. Natuurlijk moet je een klant- en productstrategie hebben. Maar wel gebaseerd op wie jij bent als persoon. Op wat jij toevoegt. Dan is klanten krijgen ‘kinderspel’. Want door die eigenheid word je aantrekkelijk. We kijken allemaal graag naar iemand die gewoon zichzelf is.”

•    Beluister de aflevering van de StemPodcast met Josiene Borgers op Spotify, of op andere platforms.

Naschrift: deze podcast is van 2022. Dit artikel is een recente, zo tijdloos mogelijke bewerking van het interview.


Over de schrijver
Stempowercoach en voice-over. Mijn motto is 'Klink anders, verdien beter'.