Ze zegt van zichzelf dat ze het ‘rare talent’ heeft om geld aan te trekken. En ze doet niets liever dan haar klanten helpen hetzelfde te doen. Maar met talent alleen was businesscoach Irene Ogier, oprichter van de Web Academie, nooit zo’n grote naam in de markt geworden. Ze reisde dan ook de hele wereld rond om les te krijgen van de allerbesten op het gebied van ondernemen, online marketing en sales. Hun inzichten combineert ze met haar eigen ervaringen, én dat ‘rare talent’. Hoe díé cocktail smaakt, en hoe belangrijk de stemklank in je sales is, vertelt ze de StemPodcast.
• Beluister de aflevering van de StemPodcast met Irene Ogier op Spotify, of op andere platforms.
- Van workshops naar online trainingen en coachings
- Met Tony Robbins altijd weer terug naar de kern
- Praktisch en oplossingsgericht
- Klinken als teacher, leider of vertrouwenspersoon
- Hoge adem, spanning op stembanden, hoge stemklank
- Steviger klinken, met meer overtuiging in je stem
- Met overtuiging je prijs noemen
- Mensen onthouden niet je woorden, maar het gevoel dat je ze geeft. Via je stemklank
Van workshops naar online trainingen en coachings
Irene, van wie de achternaam op z’n Frans moet worden uitgesproken, is geleidelijk in het vak van businesscoach gerold. Van oorsprong is ze tolk/vertaler (Frans-Nederlands) en via de stichting waar ze een jaar of vijftien geleden werkte, leerde ze hoe ze websites moest maken. Vervolgens ging Irene naast haar baan ook aan de slag als zelfstandig webdesigner en online marketeer. Toen haar werkgever wilde dat ze workshops ging geven over websites maken, ging het balletje pas echt rollen. De workshop werd op verzoek van klanten een online training, en daar kwamen er steeds meer bij. Zoals over SEO-schrijven, over e-mail marketing en over webinars geven. Rond 2013 ging ze er ook bij coachen. “Ik dacht: ik kan wel allemaal online trainingen in de markt zetten, maar als ik wil dat mensen echt resultaten boeken, moet ik iets extra’s doen. Zo kwam dat coachen erbij.”
Met Tony Robbins altijd weer terug naar de kern
Veel van de kennis die Irene in haar trainingen en coachings stopt, heeft ze zelf in de praktijk opgedaan. Maar er zit ook veel kennis in die ze bij anderen haalt, en niet de minsten. Zo reisde ze de hele wereld rond om les te krijgen van de allerbesten op het gebied van ondernemen, online marketing en sales. Sinds 2020 is ze bij een van hen, de Amerikaan Tony Robbins, senior leader. In die rol helpt ze, met een team, ondernemers naar een grote doorbraak. “Dat is fantastisch om te doen. Ik luister zelf ook nog steeds naar zijn lessen. Hij brengt je terug naar je drijfveren, naar de kern: dat het niet om geld of succes gaat, maar om de plek die je als mens hebt te nemen. Zodat je die plek weer pakt.”
Praktisch en oplossingsgericht
Irene’s aanpak is praktisch en oplossingsgericht. Ze werkt met haar klanten vanuit een plan, met doelen die zo veel mogelijk meetbaar zijn. “Dat betekent vanuit het beoogde eindresultaat bepalen wat je gaat doen, dit uitschrijven en dan ook uitvoeren. En vervolgens ook steeds evalueren wat goed ging en wat niet, en daar weer van leren en je plan bijstellen. We maken allemaal mee dat dingen tegenvallen. De échte ondernemer gaat niet bij de pakken neerzitten, maar staat de volgende dag op en vraagt zich af: waar lag dat aan en hoe kan ik het anders doen?”
Klinken als teacher, leider of vertrouwenspersoon
Ze doet veel webinars, masterclasses en coach-calls, en gebruikt haar stem dus vaak. “Ik denk na over mijn stem en speel er ook mee. Wanneer wil ik klinken als een teacher? Wanneer als een leider? Wanneer gebruik ik mijn stem op een wat lievere manier? Zodat mensen zich vertrouwd voelen. Dat doe ik bewust. Ik denk wel dat dat pas kan als je heel goed weet wat je te zeggen hebt.”
Hoge adem, spanning op stembanden, hoge stemklank
In Irene’s stem is de doelgerichtheid van haar manier van werken goed te horen. Ze klinkt to the point, er ‘hangen’ weinig dingen omheen. “Dat klopt. Ik gebruik inderdaad niet allerlei bloemrijke omschrijvingen”, beaamt ze. Tegelijkertijd is in haar stem te horen dat ze haar adem hoog vastzet, waardoor haar klank hoger uitkomt dan wanneer de adem lager zou zitten. Ook dat herkent ze. De spanning van het interview kan daarbij een rol spelen, maar ook enige vermoeidheid. “Ik heb de afgelopen drie dagen een webinar gegeven van anderhalf uur. Dan heb ik ook nog twee uur gecoacht. En ik had hier en daar een gesprek. Op een gegeven moment voel je dat wel.”
Steviger klinken, met meer overtuiging in je stem
Als je te hoog in je adem zit, ga je meer drukken op je stembanden. Zit je lager in je adem, dan moet die adem een langere weg afleggen, waardoor er minder druk op de stembanden ontstaat. Een lage ademhaling spaart dus je stembanden en zorgt ook nog eens voor een fijnere en lagere klank. En als je rustig en een stukje lager klinkt, kom je steviger en overtuigender over.
Met overtuiging je prijs noemen
Dat is precies waar Irene haar klanten in hun salesgesprekken en webinars wil hebben. Vooral als ze op het punt aankomen waarop ze de prijs noemen. ‘We oefenen dat vaak in de Zoom-sessies’, zegt ze. “Ik let daarbij erg op de body language. Dan zie je mensen hun prijs noemen, en dan knipperen ze op dat moment heel erg, of ze hakkelen, of de stem slaat over. Ik laat ze dan het noemen van de prijs oefenen, totdat het goed voelt en ze die prijs echt kunnen dragen. Dan kunnen ze ‘m met overtuiging vragen.” Dat de klank van de stem hierbij een belangrijke rol speelt, wordt vaak vergeten, maar maakt het noemen van een prijs extra interessant. Want ook al heb je je body language via oefeningen op orde, als je stiekem eigenlijk vindt dat je prijs aan de hoge kant is, hoor je dat terug in je stem. Je hoort dat in de klank, en vaak ook in wat er na het noemen van de prijs komt: een heel verhaal met redenen waarom je deze investering vraagt. Met die woordenbrei erna ondergraaf je de geloofwaardigheid van de prijs die je net hebt genoemd.
Mensen onthouden niet je woorden, maar het gevoel dat je ze geeft. Via je stemklank
Net als je body language is je stem onderdeel van je gedrag. En dat komt van binnenuit. Je gedachten, je angsten, je belemmerende overtuigingen en je verwachtingen zijn terug te horen in je stem. Mensen pikken dat op, vaak onbewust, en onthouden niet zozeer je woorden, maar vooral het gevoel dat je onder die woorden meegeeft. “Met je stem zorg je ervoor dat mensen óf op het puntje van hun stoel gaan zitten en denken: dit wil ik kopen. Óf dat ze denken: laat maar zitten. Je stem is een ongelofelijk belangrijk in je hele communicatie.”
• Beluister de aflevering van de StemPodcast met Irene Ogier op Spotify, of op andere platforms.
Naschrift: deze podcast is van 2022. Dit artikel is een recente, zo tijdloos mogelijke bewerking van het interview.