LinkedIn-expert Aramik Garabidian in de StemPodcast: ‘Ik vond podcasten boring: geen publiek of interactie. Ik hou van live’
Ga er maar aan staan: elke werkdag een live show op de socials om volgers, fans en klanten te inspireren over alles wat met online ondernemen te maken heeft. Dan moet je een enorme drive hebben en dat heeft Aramik Garabidian dan ook. Deze LinkedIn-expert en businesscoach is onder online ondernemers inmiddels zo’n fenomeen, dat zijn voornaam zijn merk is. “Ik ben bij Aramik”, zeggen ze dan. Waarom is LinkedIn zo’n onderschat platform? Hoe haal je er met gemak meer uit? Hoe gedreven is Aramik eigenlijk? Hoe klinkt die drive door in zijn stem? En jaagt hij daarmee niet ook mensen weg? Het antwoord op deze en andere vragen geeft Aramik zelf in de StemPodcast.
• Beluister de aflevering van de StemPodcast met Aramik Garabidian op Spotify, of op andere platforms.
LinkedIn: een oude dame aan de beademing
LinkedIn is de onderschatting van de onderschatting van de onderschatting, zegt Aramik als hij het zakelijke netwerk probeert te duiden. “Het is zo traag, zo saai, zo boring. Het is een oude dame en ik ben haar al vijf jaar aan het beademen, haha. Serieus: LinkedIn wordt énorm onderschat. Het is de allergrootste zakelijke zoekmachine met meer dan 9,5 miljoen Nederlandse gebruikers. Als je je eigen naam in Google intypt, dan zijn de eerste drie resultaten vaak dingen uit je LinkedIn-profiel. Dus in werkelijkheid is het een veel te belangrijk platform om er geen aandacht aan te besteden. Maar I get it, het is geen Instagram, geen Facebook, geen Snapchat. Het is niet een sexy iets, mensen zijn veel te serieus, van die pinguïns en grijze muizen. Ik wil laten zien dat je je op LinkedIn kunt onderscheiden, gewoon door jezelf te zijn.”
Daily Business Boost: dagelijkse live show
Dat doet hij onder meer door met een ijzeren regelmaat interessante blogs te posten, door vaak gebruik te maken van emoticons, door sowieso heel actief gesprekken met mensen aan te gaan en vooral door zijn Daily Business Boost, een dagelijks live programma waarin hij gasten interviewt over onderwerpen die voor ondernemers interessant zijn.
Geen saleskanaal, maar een conversatiekanaal
Wat de zwakte van LinkedIn lijkt – degelijk en traag – is juist de kracht ervan. “Op bijvoorbeeld Instagram of Facebook heb je als ondernemer veel last van nep-profielen, het is te snel, er zitten heel veel verkopers op, er zijn veel te veel advertenties, er zijn ook veel hackers. Dat heb je op LinkedIn allemaal veel minder. Daardoor is het ontzettend geschikt om zaken te doen en te netwerken. Ik zeg altijd: LinkedIn is geen saleskanaal, LinkedIn is een conversatiekanaal. Waarop je met je ideale klant de conversatie kunt aangaan. Waarop je je met je ideale klant kunt verbinden.”
Geven, geven, geven
Aramik is de auteur van het boek 100 Top Tips om meer uit LinkedIn te halen. Dat boek is als e-book gratis aan te vragen via zijn website en dat is al meer dan 100.000 keer (!) gebeurd. De belangrijkste tip? “Geef”, aldus Aramik. “Iedere dag, als je kunt. Tien minuten, kwartiertje. Ga je tijdlijn langs en kijk wat mensen aan het doen zijn. Als iemand geslaagd is, zeg je ‘Gefeliciteerd’. Als iemand een probleem heeft, probeer je hem of haar te helpen. Als iemand een loodgieter zoekt, tag een loodgieter onder dat bericht. Mensen vergeten dat LinkedIn geen social media-platform is, maar een netwerk-platform. Begin met geven, zorg dat je wordt gezien als ‘De Grote Gever’. Dan gaat dat vanzelf naar jou terugkomen.”
Profiel in orde, connecten met bezoekers, zoekfunctie
Andere superbelangrijke tips uit zijn boek: zorg dat je profiel in orde is en volg de mensen op die op jouw profiel zijn geweest. “LinkedIn is het enige platform dat laat zien wie er in je ‘winkel’ is geweest. Met die mensen kun je connecten”, zegt hij. Nog zo’n golden nugget: maak gebruik van de zoekfunctie om een heel peloton aan ideale klanten om je heen te verzamelen. “Vul gewoon het beroep van je ideale klant in, bijvoorbeeld ‘auteur’, en je krijgt alle auteurs uit je tweede- en derdegraads netwerk. Stuur elke dag vijf van die mensen een bericht, dan heb je na een jaar 1.650 mensen uit jouw ideale doelgroep in je netwerk. Niet iedereen gaat van je kopen, niet iedereen gaat connecten. Maar laat van al die mensen vijf procent klant worden. Dan heb je tachtig mensen die je binnen een jaar met één simpele actie hebt kunnen bereiken.”
Podcast: educatie, entertainment en empowerment
Aramik is van de ‘practice what you preach-club’. Hij prédikt commitment en laat dat ook zíén. Zoals met zijn Daily Business Boost-podcast. Hij was al jaren een fervent podcast-luisteraar en toen hij er zelf een begon, ging dat met volle overgave. Met superprofessionele apparatuur, met een coach (Mirjam Hegger) die hem de weg wees, en met het heilige voornemen om er 1.000 (!) te maken. En alsof dat nog niet genoeg was, daagde hij zichzelf uit door de dagelijkse show live te gaan doen. “Ik vond podcasten boring. Er is geen publiek, er is geen interactie, er gebeuren geen rare dingen. Ik hou van … live! Ik wilde een show met educatie, entertainment en empowerment. Die drie dingen vind ik belangrijk. Mensen moeten na mijn podcast ook iets kunnen dóén. Ik wil ze aanzetten tot actie.”
Push in stemklank kan mensen afschrikken
Die drive komt uiteraard terug in zijn stem. Je hoeft geen stempowercoach te zijn om dat te horen. Er zit een behoorlijke push onder, die mensen kan afschrikken. Aramik herkent dat. “1.000 procent”, zegt hij. “And I am totally fine with it. Als je op zoek bent naar een serieus gesprek, naar meer diepgang, dan zeg ik altijd: kom naar mijn trainingsdagen.” De extraverte, energieke en gevende kant is te zien in zijn posts, video’s en Daily Business Boost. Dat is dus de vóórkant. De diepgang zit aan de áchterkant. Al gaat het er ook op zijn trainingsdagen, met dans, muziek en gek doen, heel anders aan toe dan ‘we’ gewend zijn. Dat hij aan de voorkant zijn extraverte zelf benadrukt, is een bewuste keuze. ‘Het schrikt mensen af die niks met energie of dansen hebben. Als ik die mensen in mijn trainingen heb, heb ik een probleem. Ze gaan gillend weg. Die mensen passen niet bij mij. En dat is helemaal OK.”
Harmonie
Of hij privé ook dat hoge energieniveau heeft? “No way. En in mijn werk ook niet de hele dag hoor. Reken maar dat ik met harmonie bezig ben. Ik ben vier keer burn-out geweest. Ik heb geleerd hoe ik mijn energie moet managen. Voorafgaand aan dit interview lag ik een halfuurtje op de bank bij te komen en te mediteren.” Het is dus een rol die hij aanneemt, met een bepaald doel. Maar wel een rol die ín hem zit. “Ik bén die verschillende rollen. Ik scheid ze. Dat is een keuze.”
• Beluister de aflevering van de StemPodcast met Aramik Garabidian op Spotify, of op andere platforms.
Naschrift: deze podcast is van 2022. Dit artikel is een recente, zo tijdloos mogelijke bewerking van het interview.