Als ik mijn stem kwijtraak, loop ik omzet mis
16 februari 2021 

Als ik mijn stem kwijtraak, loop ik omzet mis

Als stemcoach en voice-over spreek ik voor mijn Stempodcast allerlei artiesten en performers over stemgebruik en hoe zij proberen hun publiek met hun stem te raken. Ook online ondernemers komen in deze podcast voorbij. Toen ik een bekende online ondernemer onlangs vroeg of zij wel eens nadacht over hoe ze met haar stem haar podcasts spannend houdt, viel ze even stil. Daarna volgde een aarzelend ‘nee', waarna we allebei heel hard moesten lachen.


Voor ondernemers en experts is hun stem een blinde vlek
Deze ondernemer bevindt zich in goed gezelschap. De meeste (online) ondernemers denken niet of nauwelijks na over hun stem. Terwijl ze er zó veel mee doen. Ze gebruiken hun stem in video's, webinars, lives, podcasts en online trainingen, maar bijvoorbeeld ook in presentaties op congressen of als ze geïnterviewd worden. Ze bereiden alles goed voor, leven zich in de doelgroep in, stemmen hun verhaal daarop af, letten ook op de geluidskwaliteit en besteden aandacht aan de vormgeving van hun presentatie. Maar de stem? … Ook veel andere experts die dagelijks met hun stem werken, zoals docenten, coaches en managers in grote bedrijven, weten er nauwelijks iets van. Zelfs een kunstkenner die in een museum rondleidingen verzorgt en dus dagelijks groepjes mensen alles vertelt over schilder-zus en kunstwerk-zo, vertelde me dat ze nog nooit bewust met haar stem bezig was geweest. Terwijl ze na twee rondleidingen achter elkaar vaak geen derde kan doen, omdat ze dan ‘niet goed bij stem' meer is. 

 

Ga spelen met toon, tempo en volume, zodat je met je stem echt impact maakt


Met je stem kun je mensen ráken
Op zich begrijp ik het wel. Je stem is iets zo vanzelfsprekends. Je staat er niet bij stil. Toch is dat echt een gemiste kans. Want als je kunt spelen met bijvoorbeeld toon, tempo en volume, kun je mensen met je stem boeien, enthousiast maken en overtuigen. Je kunt ze echt ráken. En door een beetje anders met je stem om te gaan, voorkom je ook dat je hees wordt of sowieso niet goed verstaanbaar bent. “Als ik mijn stem kwijtraak, loop ik omzet mis”, zei een ervaren businesscoach mij eens. Dat ze zelfs dán – met een bizar simpele oefening – toch haar verhaal kan doen, was volslagen nieuw voor haar.

 

 

 

Over de schrijver
Mensen in hun kracht zetten, met de stem als ingang en uitkomst. Dat is wat ik als stempowercoach doe. Als je met mij werkt, onderga je via je stem een transformatie. Een van de T's in mijn gepatenteerde benadering van stemcoaching (Triple-T Toolbox®) staat dan ook voor dat begrip: Transformatie. De andere twee voor Techniek en Toon. Vanuit wie jij echt bent, dus vrij van de remmingen en drijfveren die je in de weg zitten en in je stem doorklinken, laat ik je de toon vinden waarmee jij wél resultaten boekt. Eenvoudige stemtechnieken helpen je daarbij. Mijn aanpak is los en ongedwongen. Dus geen tissues over issues of sessies op de sofa, maar fun en verwondering. De resultaten zijn verbluffend. Tot maar liefst een verdubbeling van de conversie uit salesvideo’s en webinars. Mijn motto is niet voor niets: klink anders, verdien beter.
Reactie plaatsen

arrow_drop_up arrow_drop_down